PENGGUNAAN BAN MOBIL BEKAS PADA BENDUNG KONSOLIDASI DALAM BELOKAN SUNGAI RINGAN (III) UNTUK KESEIMBANGAN DASAR SUNGAI

  • I Made Udiana Program Studi Teknik Sipil, FST Undana
Keywords: Uji model fisik, Bendung konsolidasi, Ban mobil bekas, Belokan ringan, Physical model test, Consolidation weir, Secondary car tire, Bends light

Abstract

Perubahan dasar sungai berlangsung terus menerus, sehingga mempengaruhi morfologi sungai dan berpengaruh pada kestabilan sistem.  Usaha sungai untuk mencapai kestabilan itu, menyebabkan timbulnya belokan pada sungai. Usaha pengaturan sungai dengan menempatkan bendung konsolidasi pada belokan ditujukan untuk mengatur dan mengurangi  penggerusan dan pengendapan, sehingga tercapai keseimbangan dasar sungai. Dengan melihat jenis-jenis material yang sudah ada untuk konstruksi bendung konsolidasi, timbullah gagasan penulis menggunakan ban mobil bekas ukuran 195/60 HR15 sebagai alternatif untuk konstruksi tersebut.  Penelitian ini bertujuan menganalisis kemiringan rata-rata yang terjadi tiap potongan dan kedalaman gerusan maksimum yang terjadi terhadap pengaruh penempatan bendung konsolidasi pada model sungai dengan belokan ringan (III) serta pada kondisi debit minimum, debit rata-rata dan debit maksimum agar konstruksi berfungsi mengatur arah aliran dengan baik, sehingga tercapai keseimbangan dasar sungai. Analisa data pada uji model fisik pada sungai dasar tidak tetap meliputi analisa model fisik sungai  dasar tidak tetap, analisa model sungai  sebelum dan sesudah ditempatkan bendung konsolidasi dengan rumus empiris dan perhitungan dengan Program Excel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penempatan bendung konsolidasi yang sesuai pada potongan ½(4b-5) untuk belokan ringan (III) dengan Ir = 0,00111, Is =0,00008 dan Id = 0,01049, dimana Is < Ir < Id, sehingga memberikan keseimbangan dasar sungai yang baik.

The changes in river beds continuously, changing the morphology of river and bringing about gradua change on the stability of the river system. The natural drive in a river to achieve stability will result in the formation of river bends. The effort to manage a river by putting consolidation weir on river bends is aimedat regulating and reducing the aggradation and degradation, in order achieve balance in the river flow. After considering various kinds of available material for constructing consolidation dam and groynes, the writer comes up with an idea to use alternative material for that purpose, that is secondary car tire with a dimention of 195/60 HR15.This research is aimed at analyzing the condition of topographic changes in a model of river bed, the slope of each section and the maximum depth of the degradation which result from the construction of consolidation weir on the model for the river that is using bends light (III), of minimum discharge , average discharge and maximum discharge, in order to determine the proper course of water flow, so as to achieve balance in river beds.The analysis on physical model test on movable beds includes : analysis of physical model of the movable beds, analysis of river model before and after putting consolidation weir with using empirical formulas which is calculated using the Excel Program.The results showed that the placement of consolidation weirs was appropriate for section ½ (4b-5) for river bend light (III) with Ir = 0,00111, Is =0,00008 and Id = 0,01049, where Is < Ir < Id, can achieve the balance for river bed.

Metrics

Metrics Loading ...
Published
2019-11-10
How to Cite
Udiana, I. M. (2019). PENGGUNAAN BAN MOBIL BEKAS PADA BENDUNG KONSOLIDASI DALAM BELOKAN SUNGAI RINGAN (III) UNTUK KESEIMBANGAN DASAR SUNGAI. Jurnal Teknik Sipil, 8(2), 253-264. https://doi.org/10.35508/jts.8.2.253-264

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.